logo.png

مهندس قندالی به دامغان و شاهرود سفر کرد.

ریاست سازمان امور عشایر ایران در صبح روز چهارشنبه 26 تیرماه به همراه معاون توسعه مدیریت و منابع ایشان، ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیرکل امور عشایر استان و همراهان در محل سالن جلسات فرمانداری شهرستان دامغان با فرماندار و نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که جهت بررسی مسایل و مشکلات عشایر شهرستان تشکیل شده بود حضور یافتند.
این جلسه که با حضور تعدادی از مسوولین دستگاههای اجرایی استانی و شهرستانی و معتمدین و نمایندگان مناطق مختلف عشایری دامغان همراه بود به طرح مشکلات از جانب عشایر و بیان نظرات و رهنمودهای مسوولین اختصاص داشت و تا ظهر ادامه یافت.
فرماندار دامغان:
ضمن خوش آمدگویی به مهندس قندالی، حضور ایشان در دامغان از جهات متعدد حایز اهمیت است، چون ایشان در سالهای دور مسوولیت منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان را عهده دار بوده اند که ارتباط بسیار صمیمی با مردم شهرستان به ویژه با عشایر داشته و تقریباً تمامی عشایر را به نام و دقیق می شناسند.
عشایر با آنکه با مشکلات عدیده ای مواجه هستند اما بخش عمده ای از گوشت قرمز و لبنیات مورد نیاز را تولید می کنند.
پس از آن خسرو نبیلی؛ رییس اداره امور عشایر شهرستان دامغان به ارایه عملکرد و خدمات انجام شده در مناطق عشایری شهرستان پرداختند که از آن جمله می توان به اهدای 113 پنل خورشیدی، 13 کیلومتر لوله پلی اتیلن انتقال آب، 76 تانکر ذخیره آب، 225 عدد آبشخور فلزی و ... و نیز بیش از نیم میلیارد تومان اعتبارات تخصیص یافته و بیش از یک میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به عشایر متقاضی اشاره نمود.
همچنین ایشان به تفاوت نرخ سود تسهیلات بند ب ماده 52 در مناطق برخوردار و کم برخوردار اشاره نموده و با طرح این موضوع که کلیه ی مناطق عشایری قاعدتاً از مناطق کم برخوردار می باشند، درخواست یکسان شدن سود به میزان 10% برای کلیه مناطق عشایری شمال و جنوب دامغان را داشتند.
سپس 5 تن از نمایندگان عشایر دامغان به طرح مباحث خود پرداختند که به اتفاق از زحمات و پیگیریهای چند ساله ی مهندس قندالی در حوزه ی عشایری کشور که ثمرات آن در معیشت عشایر شهرستان دامغان نیز کاملاً ملموس بوده تقدیر و سپاسگزاری نموده و نیز از مشکلات روی داده برای شرکت تعاونی عشایری دامغان ابراز نارضایتی شدید نمودند که مقرر گردید در این مورد در جلسه ای که بعدازظهر همین روز اختصاصاً جهت بررسی این موضوع تشکیل می گردد بحث، تبادل نظر و تصمیم گیری شود.
همچنین فقدان انبار ذخیره ی علوفه در منطقه رشم و معلمان باعث مشکلاتی برای عشایر منطقه بوده که  احداث انبار علوفه از درخواست های عشایر این منطقه بود.
مشکلات اخیر درخصوص داروها و سموم دامپزشکی هم توسط احدی از عشایر مطرح گردید که دکتر حسینی مدیرکل دامپزشکی استان فرایند بررسی و نظارت بر تولید و توزیع دارو و سموم را شرح مختصر داده و نیز شرایط خاص گله های عشایری و Hi Risk بودن دام عشایری بدلیل تحرک بین مناطق مختلف را یکی از عوامل تاثیرگذار دانسته و قول پیگیری ویژه دادند. همچنین ایشان خبر از راه اندازی واحد درمانی دام در شمال دامغان و رفع این نقصان داده و علاوه بر آن نیز با عنایت به افزایش شدید دمای هوا و احتمال تشدید فعالیت انگل های دامی، از اختصاص 200 لیتر سم رایگان در هفته آینده برای سم پاشی جایگاه ها و دام عشایر خبر دادند.
مهندس قندالی در این دیدار نیز از میهمان نوازی عشایر و مسوولین شهرستان تقدیر نموده و به نوعی خود را اهل این شهرستان دانسته و از ارتباط صمیمی خود با عشایر دامغان خبر دادند.
ایشان اقدامات خوبی که در حوزه عشایری طی چند سال اخیر صورت گرفته را حاصل اقتدار و عملکرد قوی فراکسیون عشایر مجلس و تعامل مثبت و سازنده این فراکسیون با وزارت جهادکشاورزی و سازمان امور عشایر دانستند. همچنین عنایت مقام معظم رهبری در راستای اذن ایشان برای بهره مندی عشایر در کنار جامعه شهری و روستایی از منابع صندوق توسعه ملی را از برکات نظر ویژه ی رهبری به عشایر دانستند.
در بند ب تبصره 6 نیز نام عشایر در کنار روستا قرار گرفت  تا امسال عشایر نیز از اعتبارات در بحث آب بهره ی بیشتری ببرند.
بهره مندی عشایر از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده که به منزله ی چشمه ی جوشانی از اعتبار نقد بدون درصد سود و بهره است تقریباً شبه معجزه ای بود که با کمک و همراهی مجلس سالانه در حدود 1500 میلیارد ريال اعتبار نصیب جامعه عشایری کشور می نماید.
شورای عالی عشایر نیز ظرفیت بسیار خوبی برای تصمیم گیری و خدمت رسانی در سطوح عالی کشوری به عشایر است که متاسفانه حدود ده سال فعالیتی نداشت.به حمدلله پس از سالهای 93 و 95، امسال سومین جلسه برگزار شد که 3  طرح بسیار مطلوب جهت خدمت رسانی به جامعه عشایر کشور شامل طرح ارتقای سطح سواد، دانش و مهارت عشایر، طرح ارایه خدمات فرهنگی- مذهبی به عشایر و نیز طرح ویژه بهداشتی-درمانی از مصوبات این شورا بود که دو طرح اول درحال اجرا بوده و طرح اخیر نیز انشالله تا چند روز آتی در هیات دولت تصویب و جهت اجرا ابلاغ می گردد که با اجرای این طرح ها حجم زیادی از مشکلات عشایر در حوزه های مرتبط قابل رفع و منشا خدمات بسیار خواهد بود. به همین دلیل از اداره کل امور عشایر استان انتظار می رود با جدیت بسیار پیگیر بوده و در جلسات شورای عشایری استان نیز موانع طرح ها برداشته تا خدمت به عشایر عملیاتی و اجرایی گردد.
مهندس قندالی درخصوص اعطای تسهیلات به جامعه مولد و سختکوش عشایر اظهار داشتند که خوشبختانه در این حوزه هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها دغدغه ی من جذب این تسهیلات توسط عشایر است. قول مساعد داده می شود که درصورت جذب تسهیلات تخصیصی به شهرستان، به هر اندازه ی دیگر که عشایر  بتوانند جذب تسهیلات داشته باشند دراختیار آنان قرار داده می شود و سقفی برای اعطا وجود نخواهد داشت که تاکید می گردد «حذف سقف منوط به جذب کامل برش شهرستانی خواهد بود».
سیاست سازمان امور عشایر در راستای اعطای این تسهیلات دراختیار قرار دادن پول و نقدینگی به عشایر نیست بلکه ارایه خدمت به آنان است.بدین معنی که به جای پول نقد می توان کنسانتره دامی دراختیار عشایر متقاضی تسهیلات قرار داد که با این کار به چندین هدف نایل می شویم. افزایش ضریب تبدیل علوفه به گوشت دام، توانمند سازی کارخانجات تولید کنسانتره دامی عشایر، رفع مشکل ذخیره سازی و دپوی جو به مقادیر زیاد و به تبع آن عدم نیاز به انبارهای بزرگ ذخیره علوفه در هر منطقه و بسیاری عملکردهای مطلوب دیگر که باعث رونق معیشت عشایر و تشکلهای آنان خواهد شد.
بانک کشاورزی استان سمنان در راستای اعطای تسهیلات عشایر انصافاً خوب عمل کرده و همراه بوده و سازمان امور عشایر خوشبختانه در استان سمنان با مشکلات موجود در فرایند اعطای تسهیلات عشایری که در برخی از استانها وجود دارد  روبرو نیست که نشان از نگرش مثبت مدیران استانی و شهرستانی این بانک به عشایر می باشد.
در حوزه ی ساختار نیز پیش از این تشکیلات رسمی عشایری در شهرستان دامغان وجود نداشت که به حمدلله با تعامل موثر با سازمان برنامه و بودجه و پیگیریهای مجدانه ی همکاران من در سازمان امور عشایر ایران، تشکیلات امور عشایر ارتقا یافته  و در بسیاری از شهرستانهای کشور ساختار رسمی تخصیص داده شده که دامغان نیز دارای تشکیلات نمایندگی امور عشایر شهرستان شده است که به دنبال جذب نیروی انسانی کارآمد هم هستیم که یک نفر  از هشت نفر مجوز استان به دامغان اختصاص یافته که همینجا اعلام می نمایم که حداکثر تلاش خواهد شد تا یک نفر هم از جانب اختیارات و مجوزهای سازمان اختصاص یابد تا انشالله در فرایند استخدامی آتی، دو نفر نیروی انسانی به همکاران امور عشایر دامغان افزوده شود.
رییس سازمان امور عشایر ایران افزودند:
طی توافقات قبلی که در آخرین جلسه شورای عشایری استان با استاندار وقت صورت گرفت و اخیراً هم با دکتر آشناگر مطرح نمودم مقرر شده بود تا به هر اندازه که سازمان امور عشایر کشور هزینه خرید خودروی آبرسانی سیار و خودروی نقلیه کمک دار را تامین می نماید استانداری نیز از محل اعتبارات خود این هزینه را تقبل نماید تا وضعیت ناوگان حمل و نقلی و آبرسانی عشایر استان تا حد زیادی بهبود یابد که لازم است مدیرکل امور عشایر استان با عنایت به انجام تعهد سهم سازمان امور عشایر، به طور جدی و پیگیرانه به دنبال اجرای این توافق و تخصیص سهم استانداری از منابع دراختیار باشد.
جهت خرید و تامین فضای اداری امور عشایر شهرستان نیز هیچ منابعی دراختیار این سازمان وجود ندارد و پرداخت آن نیز منع قانونی دارد با توجه به این نکته که بدون شک فضاهای اداری مازاد بسیاری در شهرستان وجود دارد که با کمک فرماندار محترم  این مساله قابل حل خواهد بود.
در پایان نیز مهندس قندالی با اشاره به این نکته که طرح احداث سرپناه عشایری در مسیر ارایه به مجلس و اخذ آرای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است از جناب آقای حسن بیگی نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس خواستند تا با توضیح این طرح به نمایندگان مجلس و توجیه آنان، راه را برای اجرایی شدن این طرح که یکی از دغدغه های مهم عشایر بوده و محل سوء تعبیر برخی دستگاههای اجرایی است هموار سازند.
جلسه در حوالی ظهر با ذکر صلوات بر پیامبر اسلام (ص) پایان یافت.
در منطقه ییلاقی لارکوه، ایشان در فضایی بسیار صمیمی و خودمانی با عشایر منطقه دیدار نموده و از نزدیک مشکلات آنان را استماع نمودند. یکی از مسایل آنان درخواست احداث سرپناه عشایری بود که با توجه به حضور ریاست سازمان جهاد کشاورزی و نیز مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در محل، وضعیت منطقه از حیث واگذاری و بهره برداری بررسی شده و مشکل احداث سرپناه آنان مرتفع گردید.
در مسیر بازگشت از لارکوه، جهت بررسی وضعیت شرکت تعاونی عشایری دامغان جلسه ای با حضور آقایان مهندس قندالی، حسن بیگی و مجد، همراهان به اتفاق اعضای جدید هیات مدیره این شرکت در چشمه علی برگزار گردید که پس از تبادل نظرات و استماع آرای حاضرین، پیشنهاد انحلال شرکت فعلی و ایجاد شرکتی با نام جدید مورد پذیرش معتمدین و سران عشایر قرار گرفت و مقرر شد پیگیری روال قضایی و حقوقی شرکت قبلی به موازات آن انجام گردد.
پس از بررسی مسایل شرکت تعاونی دامغان، به شهرستان شاهرود عزیمت نموده و در ساعت 8 شب در محل دفتر نماینده مردم شهرستانهای شاهرود و میامی، به بررسی مسایل مربوط به عشایر این دو شهرستان پرداختند.
در این دیدار که علاوه بر نمایندگان مناطق عمده عشایرنشین، فرماندار شهرستان میامی، مدیر جهاد کشاورزی شاهرود و روسای ادارات امور عشایر شاهرود و میامی نیز حضور داشتند به بررسی مسایل و مشکلات عشایر پرداخته شد.
مسایلی از جمله عدم ارایه خدمات به عشایر برون کوچ در برخی مناطق استانهای همجوار شرقی، عدم وجود انبار علوفه در مناطق نردین و کالپوش، عدم ارایه خدمت سرویس رفت و آمد دانش آموزان عشایر در برخی نقاط، استیجاری بودن فضای اداری در شاهرود و ... که در مورد یکایک آنها بحث و تصمیم گیری مناسب انجام گرفت.
دکتر حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس مهندس قندالی را یکی از مدیران بسیار فعال و دلسوز حوزه جهاد کشاورزی دانست و این نکته که ایشان در طی سال 98 برای دومین بار است که به شاهرود تشریف فرما شده و از نزدیک با عشایر ارتباط دارند را نشانه ی این فعالیت و دلسوزی دانستند.
ایشان همچنین عنوان کردند:
*عشایر در عین حال که قشر مظلوم و زحمتکشی هستند اما انصافاً در طول چهل سال انقلاب خدمات شایانی به این قشر شده که البته هرچقدر هم به آنان خدمت شود شایسته خدمت هستند.
*باید معیشت عشایری به قدری توانمند شود که فرزندان عشایر به ادامه ی زندگی عشایری رغبت داشته باشند.باید از ظرفیت فرزندان تحصیلکرده ی عشایر در زمان ییلاق و قشلاق برای ایجاد ارزش افزوده در تولیدات عشایری و رونق بومگردی استفاده کرد.
*امروزه غالب گردشگران به ویژه گردشگران خارجی رغبت بیشتر به سکونت در مناطق بومگردی و عشایری دارند تا هتل های لوکس شهری. آنها به مناطق عشایری می آیند تا از همان خوراکی استفاده کنند که عشایر می خورند، لباس ها و پوشاک سنتی عشایر را به تن کنند، آداب و سنن دیرینه و اصیل عشایر را ببینند.باید از این ظرفیت به نفع معیشت عشایری بهره برد.
*موضوعی که به نظر می رسد به آن کمتر پرداخته شده و خصوصاً در مناطق شاهرود و میامی بسیار جای کار دارد استفاده از گیاهان دارویی است. بسیاری از انواع گیاهان دارویی در مسیر کوچ دام عشایر می رویند. عشایر می توانند در زمان کوچ این گیاهان را جمع آوری کرده و در زمان استقرار در ییلاق یا قشلاق نسبت به فراوری، بسته بندی و فروش آن اقدام نمایند.
*مناطق کویری بیارجمند و خوارتوران غالباً با مشکل کم آبی و بی آبی مواجه هستند که باید اعتبارات مناسبی برای لایروبی و بهسازی منابع آبی درنظر گرفته شود.
*در پایان انتصاب مهندس خادم به مدیرکلی امور عشایر استان را تبریک عرض نموده و امیدوارم با دید استانی و حضور فیزیکی مناسب و نیز ارتباط موثری که با سایر مدیران استانی خواهند داشت منشا خدمات به جامعه عشایری استان باشند.
مهندس کرمعلی قندالی نیز در این دیدار اظهار داشتند:
*در سازمان امور عشایر ایران دیدگاه توانمندسازی عشایر و انجام کارها به دست خود آنان وجود دارد.مباحثی مانند آموزش، بیمه اجباری دام، تسهیلگری، بیمه اجتماعی و ... همگی در راستای توسعه شاخص های انسانی درحال پیگیری است.
*زنجیره ی تولید گوشت قرمز باعث شد تا علوم و فنون تولیدات دامی به جامعه عشایر منتقل شود.بحث کنسانتره دامی در پرواربندی دام عشایر به همین دلیل جا افتاده است.
*تشکل های عشایری باید سفیران سازمان امور عشایر برای تبلیغ استفاده از کنسانتره دامی توسط عشایر باشند. با استفاده از کنسانتره وابستگی دام به مرتع کم شده و فشار از روی مراتع برداشته می شود.
?تشکل ها کمک نمایند تا بیمه اجباری دام که در بند 3 ماده 39 برنامه ششم دیده شده و دستورالعمل آن هم ابلاغ شده در بین عشایر جا بیفتد تا خطرپذیری دام عشایر که عمده سرمایه زندگی آنهاست کم شود.
*بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر که آتیه عشایر را با پرداخت مبالغ حداقلی تامین می نماید فرصتی جدی است که باید افراد زیر 50 سال عشایر حتماً از این فرصت استفاده کنند.
*خوشبختانه در سالهای اخیر برای پرداخت تسهیلات به تشکل ها مشکلی نداریم.تشکل ها باید خود را توانمند کنند تا بتوانند این تسهیلات کم بهره را جذب کنند.
*برای استفاده حداکثری از تسهیلات، آن را شناور درنظر گرفتیم. هر استان یا شهرستانی توان جذب نداشته باشد قاعدتاً سهمش به مناطق دیگر منتقل می شود.
*سیاست برای اعطای تسهیلات ارایه خدمات است نه پول نقد. خدماتی مثل ارایه کنسانتره به دام عشایر
*در بحث آبرسانی مشکل جدی نداریم. در آبرسانی سیار بند ب تبصره 6 و در اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده در بحث شبکه انتقال که سیاست ما بر این است که  به تدریج از آبرسانی سیار کم کرده و به شبکه انتقال آب اضافه نماییم.
*در حوزه تجهیزات هم با استانداران توافق شده تا هر اندازه که سازمان امور عشایر برای تجهیز ناوگان آبرسانی و حمل و نقل تامین اعتبار نماید، به همان اندازه هم از منابع استانی تخصیص داده شود. اگر این بحث اجرایی شود تا پایان سال چهار خودروی کمک دار و سه تانکر خودکششی آبرسانی سیار به ناوگان استان اضافه می شود که البته سازمان سهم تعهد شده خود را اجرا نموده و انشالله استان هم منابع را تخصیص دهد.
*با توجه به شناخت خوبی که از جامعه عشایری کشور وجود دارد، با توجه به نوع اعتبار، وسعت را به جای جمعیت عشایر به عنوان شاخص تقسیم اعتبار قرار داده ایم.این قضیه خصوصاً برای استانهای مرکزی که پراکندگی جمعیت دارند بسیار تاثیرگذار است.
*خوشبختانه نمایندگان مجلس استان سمنان در بحث عشایر بسیار همراه و پیگیر هستند.فرمانداران  بسیار خوب و همراهی هم داریم خصوصا در مرکز و شرق استان که در تخصیص سهم عشایر از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده بسیار خوب عمل کرده اند.
*نیمی از وقت اداری من در سازمان صرف تشکل های عشایری می شود و اعتقادم بر این است که درصورتیکه تشکل ها توانمند شوند خودبخود بسیاری از مشکلات عشایر به دست خودشان حل می شود.امسال 220 میلیارد ريال بلاعوض از دولت برای صندوق توسعه عشایری اختصاص داده ایم.
*تشکل های تعاونی عشایری و اتحادیه ها باید برای اخذ کارت بازرگانی تلاش کنند تا بتوانند در تامین نهاده ها و کارهای جدید وارد بشوند. باید به جای دلال ها و واسطه ها خودشان در تامین نهاده های دامی به ویژه جو وارد شوند. فرصت های خوب بسیاری فراهم است، باید استفاده شود.
*درمورد عشایر جامانده از سرشماری سال 87 نیز باید اطلاعات این افراد در سامانه جامع عشایر کشور که توسط سازمان راه اندازی شده ثبت گردد تا در زمان مناسب نسبت به تایید مرکز آمار و افزوده شدن نام آنان اقدام گردد.
این دیدار که از ساعت 20 آغاز شده بود با مصوبات خوبی برای جامعه عشایری شهرستانهای میامی و شاهرود در ساعت 23:40 به پایان رسید.
در دومین روز سفر مهندس قندالی ریاست سازمان امور عشایر ایران به استان سمنان، ایشان پس از ملاقات با آقای محمدی معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود، در جلسه شورای اداری این شهرستان که در ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 27 تیرماه در محل فرمانداری شاهرود برگزار میشد حضور پیدا کردند.
- دکتر حسینی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس در این جلسه تعامل خوب مهندس قندالی با مجلس را در بهبود شرایط عشایر موثر دانست و تغییر شرایط عشایر و سازمان امور عشایر را پس از مسوولیت ایشان بسیار ملموس عنوان کرد.
* همچنین ایشان اظهار داشتند که تصمیمات و مصوبات بسیار خوبی در جلسه دیشب که تا نزدیک بامداد ادامه یافته بود در حوزه زیرساخت، تولید ثروت، گردشگری، تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای خدمات رسانی به عشایر، ایجاد مجتمع های دامی مثل مجتمع شترداری خوارتوران و ..... گرفته شد.
مهندس قندالی نیز در این جلسه عنوان نمودند:
* سعادتی ست که برای دومین بار در سال جاری در جمع مردم و عشایر شاهرود هستم و از نزدیک با جامعه تلاشگر، صادق و بااصالت عشایر شهرستان که از مرتفع ترین نقاط البرز تا دورترین نقاط کویر سوزان خوارتوران به تولید مشغولند دیدار می کنم.
* شخصاً ارادت خاصی به عشایر شاهرود و میامی داشته و دومین سال پیاپی است که ترجیح می دهم در ایام عید نوروز در مناطق عشایری شاهرود حضور داشته باشم. یادآوری این نکته هم خالی از لطف نیست که از سال 75 تا 77 نیز در سمت مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود ارتباط تنگاتنگی با مردم این دو شهرستان که در آن سالها بعنوان یک شهرستان شناخته میشد داشته و دارم.
* طی هماهنگی که با نماینده مجلس شما جناب دکتر حسینی شاهرودی داشتیم از دیروز عصر تا بعدازظهر امروز در خدمت شما هستیم تا گره ای از مشکلات مردم که ولی نعمت ما بوده و حق زیادی بر ما دارند گشوده شود.
* اعتقاد دارم که تحریم های اخیر در کنار محدودیت ها و چالش هایی که پیش آورده که قابل کتمان نیز نیستند، فرصت های بسیاری را هم پدید آورده که به شخصه  ظهور و بروز این فرصت ها را در مجموعه خود به چشم دیده ام، چه در ستاد و استانها و چه در بین جوامع عشایری کشور
* از دیگر نعمات چالش تحریم ها برای کشور که البته با تدبیر مقام معظم رهبری(مدظله) پدید آمد، هماهنگی و تعامل بیش از پیش قوای سه گانه بود که اگر پیش از این زوایایی کمی هم وجود داشت با ستادی که روسای سه قوه ایجاد کردند تعامل بسیار خوبی بوجود آمد. پس در این شر عظیمی که برای کشور پدید آمد خیر عظیمی هم نهفته بود.
* عشایر کشور تنها 1.8 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما 25% گوشت کشور، 35% صنایع دستی که اصالت فرهنگی ماست را تولید می نمایند که نشان از کیفیت بالای این جامعه در برابر کمیت پایین جمعیتی آنهاست.
* در حوزه مسایل اجتماعی همین نکته کافیست که نماد آن در تشکل های تعاونی عشایری تجلی می کند که همه عشایر در آن عضو بوده و در امور با هم تعامل و همکاری می کنند.
* در حیطه مسایل امنیت سرزمینی و پدافندی هم عشایر بسیار حائز اهمیت هستند.59% پهنه ی کشور زیست بوم و حوزه قلمرو عشایر است. 104 ایل و 552 طایفه مستقل عشایری در کشور داریم.در همین شهرستان حدود 12 طایفه مستقل مهم داریم.در همین کویر خوارتوران خصوصاً بعد از مهرماه هر سال در هر نقطه ای بنه ای وجود دارد و جنب و جوشی برپاست. جامعه عشایری یکی از مهمترین جوامع در حوزه پدافندی است بخصوص در نقاط مرزی که اهمیت و حساسیت خاصی دارند.
*در حوزه فرهنگ هم چون خودم در همان چادرهای عشایری بزرگ شده و رشد کرده ام اگر اندک دانشی دارم مدیون همان سادگی و فرهنگ اصیل آن دوران عشایری است.آنها نجیب ترین مردمان هستند. مطالباتشان در حداقل ممکن است.آنچه در شهرها و روستاها مطالبه می شود اصلاً در جوامع عشایری مطرح نیست و صرفاً تلاش و فعالیت و اتکا به خود در تولید است.
* تنها 4% بیکاری در جامعه عشایری وجود دارد . در جامعه عشایری یک پیر 80 ساله تا خردسال 6 ساله کار می کنند. اینها نشان از پویایی این اجتماع است و این یک شعار نیست، بلکه یک مصداق است.
*به این جامعه خیلی بدهکاریم و هرچه تلاش کنیم باز هم خلاهایی وجود دارد که وظیفه داریم برای رفع مشکلات آنها پیوسته حرکت و فعالیت کنیم.
* جمعیت تشکیلات اداری ما هم همانند جمعیت عشایر نسبت به جمعیت کل کشور قلیل است اما کاری که همکاران ما انجام می دهند کار جهادی تمام عیار و مبتنی بر آگاهی، دانش و تعهد است که مصداق بارز حرف مقام معظم رهبری است که فرموده اند: جهادی ترین کار در جایی است که به اضعف ترین مردم خدمت می شود و آنجا سازمان امور عشایر است.
در ادامه جلسه نیز محمدی؛ فرماندار ویژه شهرستان شاهرود سخنرانی نموده و مطالبی را از کتابی در خصوص جامعه شناسی عشایر بیان داشتند که در آن دکتر سیف نویسنده کتاب اظهار داشته اند که دلیل برپایی چادر و سکونتگاه عشایر در نقاط مرتفع، حس سخاوت عشایر است که به آبی آسمان و وسعت آن نزدیک تر می شوند.
* شجاع ترین، صادق ترین و خالص ترین قوم عشایر هستند. کم توقع ترین و قانع ترین مردمان هستند.از هرچه که دارند دریغ نمی ورزند.به پاکترین و زیباترین عناصر طبیعی خود قسم یاد می کنند.به درخشندگی خورشید، زلالی آب، زیبایی باران سوگند می خورند.هر چه که طبیعت و دست تقدیر بر سر آنها بیاورد  هم آنها خود را مقصر قلمداد می کنند نه طبیعت و خداوند را.
* اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده اتفاق بسیار خوبی بود که خدمت بزرگی به جامعه عشایری می کند و حاصل تعامل سازنده دولت و مجلس بود. در شاهرود نیز سهم عشایر از این اعتبارات دیده شد و به خوبی نیز هزینه شده است که از این پس هم مبنا بر همین خواهد بود.
* نکته ای که به نظر من جای کار دارد این است که امسال با اینکه بارشهای خوبی داشتیم و دام عشایر هم ارزش خوبی پیدا کرده است متاسفانه به احیای قنوات توجه زیادی نشده است.
جلسه در ساعت ده پایان یافت و مهندس قندالی و همراهان جهت افتتاح یکی از مراکز بهزیستی شهرستان شاهرود به راه افتادند.
به مناسبت هفته بهزیستی مرکز رفاه کودک و خانواده آرمان تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان و با هزینه کرد 3 میلیارد و هشتصد میلیون تومانی به مدیریت و صاحب امتیازی خانم زاهدی مطلق به دستان مهندس قندالی و دکتر حسینی شاهرودی افتتاح گردید.
در آخرین توقفگاه سفر کاری دو روزه مهندس قندالی به استان سمنان، ایشان میهمان عشایر منطقه پشت بسطام و ابرسج شاهرود بودند.
در این دیدار که فرمانداران شاهرود و میامی، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و نیز مدیرکل امور عشایر استان گلستان به خواست مهندس قندالی برای پاسخگویی به برخی مسایل و مشکلات عشایر برون کوچ شاهرود و میامی نیز حضور داشتند، نمایندگان عشایر ابرسج و پشت بسطام و کالپوش و نردین به طرح مباحث خود پرداختند.
دکتر علیپوری مدیرکل امور عشایر استان گلستان نیز درخصوص موارد مطروحه عشایر برون کوچ که میهمان استان گلستان هستند عنوان داشتند:
* ۴۲خانوار از عشایر شاهرود و میامی که توسط ادارات امور عشایر شاهرود و میامی به عنوان سیل زده معرفی شده بودند بدون کارشناسی مجدد و با اعتماد به تایید همکاران ما در استان سمنان، برای جبران خسارت سیل تشکیل پرونده شده و در فرایند پرداخت خسارت هستند.
*درخصوص اکیپ ممیزی مراتع ادارات منابع طبیعی نیز که یک عضو از امور عشایر بعنوان کارشناس در آن حضور دارد، اداره کل امور عشایر گلستان آمادگی دارد تا درخصوص مراتع عشایر میهمان، کارشناسان استان سمنان به جای کارشناس استان گلستان در اکیپ ممیزی حضور داشته باشند.
 *خدمات آبرسانی و  بازگشایی راه ها نیز همانند عشایر بومی به عشایر میهمان هم ارایه شده و خواهد شد و اینجانب پیگیر هرگونه گزارش نارضایتی میهمانان خود خواهم بود.
*اعتقاد بر این است که مسایل، درون سازمانی حل شود تا رضایت عشایر حاصل گردد، حال چه کارکنان امور عشایر گلستان انجام آن را به عهده بگیرند و چه همکاران ما در استان سمنان، همه در یک مجموعه ی واحد به نام سازمان امور عشایر خدمت رسانی می کنیم.
پس از ایراد سخنان نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، فرماندار شاهرود و ریاست سازمان امور عشایر کشور و به دنبال آن برگزاری نماز جماعت در ییلاق کلاته افتخار، سفر دو روزه مهندس قندالی به مناطق عشایری استان سمنان خاتمه یافت.
-->

نظرات برای این پست بسته شده است

تماس با ما

آدرس
ایران-سمنان -بلوار بسیج- ساختمان شماره 2جهاد کشاورزي
شماره تماس
33440275 (023)
33440670 (023)
پست الکترونیک
Ashayer.semnan@iran.ir

شبکه های اجتماعی

Search