logo.png

جلسه شورای عشایری استان سمنان برگزار شد.

جلسه شورای عشایری استان سمنان با حضور استاندار سمنان، رییس سازمان امور عشایر ایران و نماینده مردم شهرستانهای سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در منطقه عشایری ویجارم شهرستان مهدیشهر برگزار شد.
در این جلسه که پنجشنبه پنجم تیرماه 1399 برگزار گردید، پس از ارایه کلیات جامعه عشایری استان و مختصری از مهمترین خدمات ارایه شده به عشایر استان توسط مهندس خادم و بیان وشعیت بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر توسط مدیرعامل این صندوق، مطابق دستور کار این جلسه،  مصوبات جلسه پیشین بررسی شده و سپس نمایندگان عشایر به ارایه نظرات و مشکلات خود پرداخته و در نهایت نیز این جلسه با بیانات دکتر گلرو، مهندس قندالی و دکتر آشناگر پایان یافت.
 
مهندس قندالی در این جلسه عنوان داشتند:
* سرانه سه برابری دام عشایر استان سمنان نسبت به کشور، قرارگیری در بین استانهای اول و دوم از حیث سطح سواد و بالاترین تنوع در تولید فراورده های لبنی نشان از ظرفیت های منحصر به فرد جامعه عشایری استان است که باید به آنها اهمیت داده شده و از این ظرفیت ها استفاده مطلوب کرد.
* توان تشکل های تعاونی عشایر در استان نیز بسیار بالاست که باید بیش از این نیز تقویت شود. کارخانه کنسانتره دامی اتحادیه عشایری استان که در راستای اهداف طرح زنجیره تولید گوشت قرمز نوسازی و تجهیز شد، نشانه ای از فعالیت خوب در حوزه تشکلهاست که شاید در کشور تنها 7 کارخانه در این سطح وجود داشته باشد.
* پس از انقلاب اسلامی فارغ از مشکلات و گرفتاریهای که در حوزه عشایری رخ داده که حتما باید درصدد رفع آنها باشیم، همه ساله اتفاقات خوبی نیز رخ داده است. به عنوان مثال می توان از شاخص سواد یاد کرد که در ابتدای انقلاب 27درصد بود اما امروز به 70درصد رسیده است.
برخورداری از راه دسترسی عشایری امروز در حد 95درصد بوده و آبرسانی با شبکه نیز امسال به 62درصد خواهد رسید.
مهندس قندالی همچنین اظهار داشتند:
* تنها ظرف دو سال گذشته افزایش 13درصدی در شاخص دسترسی به آب در حوزه عشایری داشته ایم که اتفاق بسیار بزرگی محسوب می شود.
* در حوزه زنجیره تولید، امروز عشایر با تمام ظرفیت هایشان دیده می شوند نه تنها صرفاً در حوزه زندگی شبانی و کوچ صرف.
23 میلیون راس دام که معادل 30% دام کشور است دراختیار عشایر بوده که 62% تولید گوشت دام سبک و در مجموع 25% تولید گوشت قرمز در توان تولیدی عشایر کشور قرار می گیرد.
* عشایر حافظان واقعی 35 میلیون هکتار مراتع دراختیار خود و محیط زیست کشور هستند. چون به مراتع به چشم خانه ی خود می نگرند و قطعاً کسی درصدد تخریب خانه ی خود برنمی آید.
* به طور خاص نیز تخریب های برگشت ناپذیری که امروزه متاسفانه در شکل ویلاسازی و جایگزین کردن بتون و آهن به جای مناظر طبیعی شاهد آن هستیم در مراتع دراختیار عشایر وجود ندارد.
* آتش سوزی در مراتع حوزه عشایر معنا ندارد. با شعله ور شدن کوچکترین حریقی، خود عشایر درصدد اطفای آن برمی آیند.
* مجلس دهم با تمام قوا در خدمت عشایر و پای کار بود و انتظار داریم مجلس یازدهم نیز حتی بیش از آن حامی عشایر باشد که حتماً نیز خواهد بود.
* در حوزه عشایر اعطای تسهیلات معنا نداشت که خوشبختانه ظرف 5 سال اخیر 1800 میلیارد تومان تسهیلات به عشایر اختصاص یافته که 500 میلیارد آن با سود 4% و دوره برگشت 5ساله و ضمانت زنجیره ای افراد قابل پرداخت بود است.
* از محل تبصره 2 بند (ب) ماده 52 قانون الحاق نیز 1000 میلیارد تومان در سال گذشته اختصاص یافته که در سال جاری نیز انشاءالله 600 میلیارد در حال ابلاغ است.
* تسهیلاتی از محل طرح اشتغال پایدار روستاییان و عشایر اختصاص یافت که متاسفانه به نام عشایر بود اما با  شرایط دشواری که در سیستم بانکی برای اعطای آن وجود داشت، متاسفانه به کام عشایر نشد و امکان جذب آن برای بسیاری مقدور نبود.
* در حوزه تجهیزات نیز ظرف سه سال گذشته 156 دستگاه وسیله نقلیه کمک دار جهت خدمات رسانی به مناطق عشایری و 90 دستگاه کامیون تانکردار به منظور آبرسانی به مناطق عشایری به ناوگان امور عشایر استانها افزوده شد.
* در بحث ساختار و نیروی انسانی نیز تقویت خوبی صورت گرفت و بسیاری از شهرستانهای عشایری که فاقد تشکیلات رسمی اداری بودند دارای ساختار مصوب شدند.
* برای نخستین بار یارانه حمل سوخت و آرد به مناطق عشایری از جانب دولت محترم مصوب شد که با اینکه مبلغ چشمگیری نیست اما علاوه بر اینکه ممکن است به عنوان جرقه ای برای آغاز روندی سازنده و مطلوب در سالیان آتی باشد، می تواند با افزایش سرمایه تشکل های تعاونی عشایری به خلق ثروت و توانمندی عشایر کمک شایانی نماید.
* جا دارد تشکر ویژه ای از مجموعه ی کسانی داشته باشم که در حوزه بهداشت و درمان در هنگام بحران بیماری کرونا همکاری و مساعدت کردند. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت 215 هزار نفر از عشایر در کل کشور غربالگری شدند که 700 نفر مشکوک به بیماری بوده و تنها 72 نفر مبتلا شناسایی شدند. از این تعداد نیز 42 نفر حتی بستری هم نشده و به خواست خداوند متعال یک مورد فوتی نیز نداشته ایم.
-->

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تماس با ما

آدرس
ایران-سمنان -بلوار بسیج- ساختمان شماره 2جهاد کشاورزي
شماره تماس
33440275 (023)
33440670 (023)
پست الکترونیک
Ashayer.semnan@iran.ir

شبکه های اجتماعی

Search