logo.png

بازدید مهندس قندالی از استان سمنان

با حضور ریاست سازمان امور عشایر ایران، جلسه شورای هماهنگی اداره کل امور عشایر استان سمنان، ساعت 9 صبح امروز پنجشنبه 22 خرداد ماه 1399 در محل سالن جلسات شهید حسن عباسی اداره کل برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر استان سمنان، در این دیدار که مهندس میرآخورلی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر ایران مهندس قندالی را همراهی می کردند، پس از خوشامدگویی و توضیحات مدیرکل امور عشایر استان و بیان مسایل مسوولان امور عشایر شهرستانها و نمایندگان نشکلهای عشایری استان، مهندس قندالی به بیان مسایل و موضوعات مبتلا به جامعه عشایری کشور و استان پرداختند.

مراد خادم؛ مدیرکل امور عشایر استان در ابتدای این جلسه ضمن خوشامدگویی اظهار داشتند:
?حدود 2500 خانوار عشایری جامانده از سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال 1387 در سطح استان سمنان احصا شده است که در انتظار تایید مرکز آمار کشور می باشد.
?با سیاست های سازمان امور عشایر کشور، خوشبختانه پروژه های عمرانی بسیار خوبی در سطح استان درحال اجراست که به طور متوسط 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
?در کل استان تعداد 240 هزار پلاک دام خریداری شده که 236 هزار بین تشکلهای عشایری توزیع شده و حدود 195 هزار پلاک دام نیز ثبت سامانه شده است.
?تاکنون 1570 تن جو علوفه ای داخلی توسط تشکلهای تعاونی عشایری استان خریداری و جهت تامین نهاده ی مورد نیاز دام عشایر ذخیره سازی شده است.
? 13 شرکت تعاونی عشایری در استان سمنان وجود دارد که متاسفانه تنها 4 یا 5 شرکت فعال بوده و بقیه نیمه فعال با راکد هستند که برای خدمات رسانی مطلوب به جامعه ی عشایری استان که در سطح وسیعی پراکنده هستند، لازم است تدبیری جدی جهت فعالسازی و مشارکت همه ی نشکل ها اندیشیده شود.
مهندس قندالی در این دیدار، ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی بیان داشتند:
*درخصوص اعتبارات تنها نباید به اعتبارات ملی و تخصیصی از سازمان چشم داشت بلکه مدیران کل و مسوولان شهرستانی باید از ظرفیت های استانی وشهرستانی به خوبی در راستای بهره مندی جامعه ی عشایر کوشا بوده و از مسوولان استانی مطالبه گری داشته باشند.
*در سنوات گدشته اعتباراتی از سوی سازمان برای استانها به ویژه در بحث تجهیزات آبرسانی و ناوگان حمل و نقلی درنظر گرفته شد و مقرر شده بود تا استانها نیز دستکم به همان میزان از منابع اعتبارات استانی خود مطالبه گری داشته باشند که با عرض تاسف باید بگویم که به جز سه یا چهار استان، باقی استانها ضعیف عمل کردند.
*از تمام ظرفیت ها برای خدمت به عشایر باید استفاده کرد. فرصت خدمت به عشایر یک نعمت است که خداوند در اختیار ما قرار داده و باید به بهترین نحو قدردان این نعمت باشیم.
*اولویت کاری در اعتبارات امسال، به پروژه های نیمه تمام اختصاص یافته است و درصورتیکه آنها به سرانجام رسید، پروژه ی جدید قابل تعریف است.
حدود 11 میلیون تن نهاده ی خام به دام داده می شود که بهره وری پایینی دارد. باید به عنوان یک اولویت از این وضعیت خارج شد و از ظرفیت ها و فنون زنجیره ی تولید برای ارتقای بهره وری و رونق معیشت عشایر استفاده کرد.
*در اختصاص پروژه ها و طرح های اقتصادی باید از ظرفیت های بومی و محلی منطقه استفاده کرد و با مشارکت دادن عشایر و به اصطلاح پای کار آوردن آنها، به حفظ و نگهداری از طرح ها و تضمین سودآوری و بهره وری  آنها کمک کرد.
*همکاران ما در استانها باید خود را به روز نگه داشته و از تکنولوژیهای روز استفاده کنند. دیگر مثل سالیان گذشته برای خیلی از کارها نیاز به مراجعه ی حضوری به محل و صرف هزینه های گزاف نداریم.
سپس در ساعت 11 و طبق موعد قبلی، مهندس قندالی در معیت همراهان، با دکتر گلرو؛ نماینده مردم شهرستانهای سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی، در محل دفتر ایشان دیدار و گفتگو نمودند.
مهندس قندالی در دیدار با نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی عنوان داشتند:

- زندگی عشایری و چرخه ی معیشت عشایری بسیار دقیق و تعریف شده  بر شرایط زیست محیطی است.
- نگاه به تولیدات، جمعیت و سایر ویژگیهای افتصادی عشایر مهم است  و می توانیم بگوییم که 23 میلیون راس دام سبک کشور، 25% تولید گوشت قرمز و 35% تولید صنایع دستی کشور وابسته به توان تولیدی عشایر است اما عشایر از ابعاد اجتماعی، فرهنگی و خصوصا امنیتی نقش پررنگ تر و بارزتری در اجتماع دارند.
- ظرفیت های ویژه و بسیار بالای جامعه ی عشایری نگاه ویژه ای می طلبد و باید آنان را از مناظر مختلف به طور جامع دید تا بتوان مطالبات آنها را براورده کرد.
- صادقانه بگویم که مجلس دهم  که 160 عضو در فراکسیون عشایری داشت قوی ترین دوره ی مجلس از حیث فراکسیون عشایری بوده است. فراکسیون عشایری مجلس دهم همه جا پای کار بود و در این دوره در برنامه ششم توسعه در 25 حکم و ماده کلمه ی عشایر گنجانده شده است که بخشی از جانب دولت ارایه شده و بخشی هم از جانب مجلس
- بهره مندی عشایر از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده که به مثابه پول نقد است از یادگارهای این دوره از مجلس است.
- از دیگر کارهای باارزشی که برای عشایر در مجلس انجام شد درخصوص بند هـ تبصره 4 بود که در سال گذشته 253 میلیارد و امسال نیز 135 میلیارد تومان با اذن مقام معظم رهبری (مدظله)، عشایر از صندوق توسعه ملی بهره مند شدند که از برکات آن اجرای 413 پروژه و برخورداری 17000 خانوار عشایری به آب سالم در جوار اقامتگاه عشایری خود بود.
- بند ج تبصره 6 نیز از یادگارهای دیگر بود که با تصویب مجلس و اضافه شدن واژه ی عشایر، 20% از محل عوارض مشترکین شهری، اعتبارات به عشایر اختصاص یافت.
- ازمحل تبصره 2 بند ب ماده 52 قانون الحاق نیز سالانه 1درصد ورودی صندوق توسعه ملی به منظور اجرای طرحهای زنجیره تولید به سازمان امور عشایر اختصاص یافت که سال گذشته 420 میلیارد تومان و امسال نیز 600 میلیارد تسهیلات در اختیار عشایر قرار می گیرد.
- با همه ی این خدماتی که انجام شده اقرار می کنم که در مقابل ظرفیت های بالایی که در این جامعه وجود دارد باز هم سرانه ی عشایر از منابع ملی کشور بسیار ناچیز است.
- عشایر مردمی بسیار آکاه، فهیم، شجاع، نجیب و باصفا هستند که ما مسوولان باید از فرصتی که خداوند برای خدمت به آنان عطا کرده به دید نعمت نگاه کنیم. همچنین از این آگاهی عشایر که به ویژه در استان سمنان زبانزد بوده و بالاترین نرخ رشد سواد در بین عشایر کشور مختص به این استان است، در راستای ارتقای سطح درآمد و بهبود معیشت عشایر بهره برد.
- در کنار همه ی خدمات زیربنایی مانند آبرسانی، راه، سوخت رسانی، پروژه های عمرانی و .... کهبه عشایر می دهیم، رویکرد مهم سازمان به این است که به عشایر در توانمندشدن در حوزه ی تولید مساعدت شود و در همین راستا توجه ویژه به طرح های زنجیره تولید، گردشگری، دام و دامپروری، گیاهان دارویی . برندسازی محصولات و تولیدات عشایری می شود.
- متاسفانه در اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به دلیل بخشی نگری هایی که انجام شد، بعضی از عشایر مانند عشایر مهدیشهری، گرمساری، فیروزکوهی و برخی دیگر از لحاظ دراختیار داشتن مراتع متضرر شدند که پیگیریهای مستمر درخصوص احقاق حق آنان درجریان است که امیدواریم منتج به حصول نتیجه شود که نیازمند هماهنگی ها و تعاملات بین بخشی می باشد.

دکتر گلرو نیز پس از خوشامدگویی به حضار، در این دیدار عنوان داشتند:
* به عشایر نباید با دید ترحم آمیز و حاشیه ای نگاه کرد، بلکه بالعکس باید علاوه بر درنظر گرفتن همه ی وجوه ارزشی انسانی، کسانی که مولد بوده و به جامعه خدمات رسانی می کنند باید در راس امور باشند و نگاه عزتمندانه به آنها شود.
* تلاش بنده این است که در عضو فراکسیون عشایری باشم و جزو اولین نفراتی هستم که درخواست عضویت در آن داده ام تا ان شاءالله این فراکسیون بتواند کمافی السابق و یا حتی بهتر از گذشته منشا اثر بوده و ایفای نقش کند.
* پیشنهاد این را دارم که جلسه ی مشترکی در فراکسیون عشایری مجلس با حضور ریاست سازمان امور عشایر برگزار شود تا مطالبات این حوزه با نگاه تخصصی این سازمان دسته بندی و اولویت گذاری شوند.
* پس از شناسایی و دسته بندی مطالبات، می توان با هم افزایی وجوه تخصصی، قانونی و نظارتی خلاهای جامعه عشایری برطرف شده یا نیازهای روزآمد آنان ضمن حفظ سنن و اصالت خودشان به روز شوند.
* محصولات عشایری باید به صورت بسته بندی و با برند خاص عشایر عرضه شود.
* جشنواره های مشترک عشایری مانند آنچه درمورد جشنواره ایل سنگسری انجام شد در کشور رونق داده شود.
-->

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تماس با ما

آدرس
ایران-سمنان -بلوار بسیج- ساختمان شماره 2جهاد کشاورزي
شماره تماس
33440275 (023)
33440670 (023)
پست الکترونیک
Ashayer.semnan@iran.ir

شبکه های اجتماعی

Search